انسولین هفتگیمی تواند انقلابی در درمان بیماران دیابتی ایجاد کند

19 آوریل 2021- طبق نتایج دو آزمایش بالینی بین المللی که بصورت آنلاین درDiabetes Care  منتشر شده است، درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با یک بار تزریق انسولین در هفته، به اندازه ی تزریق روزانه ی انسولین ایمن و موثر است. مطالعات نشان می دهد که تزریق انسولین یک بار در هفته می تواند جایگزینی مناسبی برای تزریقات روزانه ی انسولین برای بیماران دیابتی باشد.

شروع و ادامه ی درمان با انسولین همچنان یک چالش برای میلیون ها بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در سراسر جهان است. ترس از تزریق و ناراحتی و بار ناشی از درمان تزریقی مکرر روزانه، موانعی در برابر شروع انسولین درمانی و پایبندی به آن می باشد. ایمنی و اثربخشی درمان مداوم با انسولین نیز به شدت به عوامل دیگری از جمله دقت دوزها، زمان بندی و اهداف قند خون بستگی دارد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند که کاهش دفعات درمان از طریق پیشرفته ی علمی، مانند انسولین درمانی هفتگی که در فاز دوم این آزمایشات استفاده گردید، ممکن است امتناع از شروع درمان با انسولین را کاهش داده و پایبندی طولانی مدت، کنترل قند خون و در نهایت تندرستی بیمار را بهبود بخشد.

انسولین که از 100 سال پیش تاکنون، پایه و اساس درمان دیابت است، یک عامل موثر در کاهش قند خون می باشد و در صورت استفاده در دوز صحیح بی خطر است. دکتر Ildiko Lingvay، استاد طب داخلی و جمعیت و علوم داده در UT Southwester، می گوید:درمان با انسولین بار سنگینی بهمراه دارد، زیرا تزریق چندین دوز انسولین در روز به دقت زادی نیاز دارد و کار دشواری است و همچنین یک انگ خاص را به همراه دارد. تولید انسولینی موثر و ایمن که تنها با یک بار در هفته بتواند قند خون بیمار را بدون هیپوگلایسمی کنترل کند، پیشرفت بزرگی در این زمینه محسوب می شود.

دکتر Lingvay، مشاور نوو نوردیسك و نویسنده اصلی یكی از این مطالعات است كه در آن 205 بیمار از هفت كشور (آمریكا ، كرواسی ، آلمان ، مجارستان ، لهستان ، اسلواكی و اسپانیا) حضور داشتند. این کارآزمایی بالینی شامل یک دوره ی غربالگری دو هفته ای ، 16 هفته درمان و یک پیگیری پنج هفته ای برای ارزیابی سه روش مختلف برای تنظیم و بهینه سازی دوز انسولین بود. در این محققان می خواستند بدانند که کدام یک از این سه روش بهترین تعادل را بین کاهش موثر قند خون و به حداقل رساندن وقایع هیپوگلایسمی ایجاد می کند.

دکتر Lingvay، همچنین یکی از نویسندگان مطالعه ی دوم است که شامل 154 بیمار از پنج کشور (ایالات متحده ، کانادا ، جمهوری چک ، آلمان و ایتالیا) بود. این آزمایش همان بازه زمانی 23 هفته ای را دنبال کرد و جنبه های عملی استفاده از انسولین و همچنین بهترین روش های انتقال از رژیم تزریقی روزانه به تزریق هفتگی انسولین را ارزیابی کرد. محققان تشخیص دادند که شروع با دوز اول بالاتر - که دوز بارگیری یا loading dose نامیده می شود - به بیماران امکان می دهد سریعتر به هدف قند خون خود برسند.

این دو مطالعه به عنوان سنگ بنایی برای فاز سوم یک کارآزمایی بالینی بزرگ بودند که در حال حاضر در UT Southwester و سایر سایت ها در حال انجام است. در این مرحله اثر یک بار تزریق انسولین در هفته در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 ارزیابی می شود. دکتر Lingvay، می گوید: انسولین هفتگی یک تغییر دهنده بازی است که باعث کاهش بار درمان بیماران می شود و در عین حال میزان انطباق را نیز بهبود می بخشد. این روش درمانی همچنین باعث کاهش فشار بر افرادی می شود که از بیماران دیابتی تحت درمان با انسولین، مراقبت می کنند. به عنوان مثال، بیمارانی که در مراکز مراقبتهای شبانه روزی و خانه های سالمندان برای مدت طولانی زندگی می کنند و افرادی که دارای مشکلات حافظه هستند، این انسولین جدید هفتگی، باعث تسهیل درمان و کاهش فشار کاری بر ارائه دهندگان خدمات مراقبتی می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-once-a-week-insulin-treatment-game-changing-patients.html